Zimní blues

24.1. 2020274x

Je mi tak nějak těžko, špatně spím, mám zažívací problémy, venku je to sama šeď a tma, cítím se unavený(á).

Možná máte podobné symptomy. V zimě si tak nějak víc zoufáme a inklinujeme k vyčerpanosti a následné podrážděnosti.

Tělo považuje stresové indikátory za hrozící nebezpečí a reaguje na ně tak, že uvolní stresové hormony (kortizol, aldosteron, adrenalin, noradrenalin), které zajistí velmi rychlý přísun energie a síly. Je to přirozená reakce „ bojuj nebo uteč“. Pokud je ale hladina stresu příliš vysoká, je pro naše zdraví stres nebezpečný.

Vyplavované stresové hormony využívají všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání.  Vedlejšími projevy jsou pak:

  •  vysoký krevní tlak a zvýšená hladina cholesterolu
    • poruchy funkce srdečního a cévního systému
  • zvýšená tvorba volných radikálů
    • zhoršené trávení
  • překyselení trávicího systému (pálení žáhy)
  • v dlouhodobém meřítku dochází i k oslabení imunitního systému

Stres zodpovídá za 80% nemocí. Ale kdo je za to zodpovědný?

Odpověď je jednoduchá: My sami!  Kdo převezme 100% zodpovědnosti za svůj ŽIVOT, má nad ním kontrolu, ten je na té nejlepší cestě odolávat stresu s lehkostí.

Co to znamená vzít 100% zodpovědnosti za svůj ŽIVOT?

  • Neobviňovat nikoho ani sebe
  • Nestěžovat si
  • Kontrolovat kam směruje naše pozornost (myšlenky)
  • Mít vizi co chci. Kdo nemá vizi, plány, tomu se „život prostě děje“ a pracuje pro ty, co vizi mají.

Jak si mám kontrolovat směr svoji pozornosti?

Myslím na hezké věci, mám víc energie, víc hezkého do svého života přitahuji.

Myslím-li na vztek, bolest, křivdu, utrpení, tak moje energie poklesne a přitáhnu ještě víc negativních věci k sobě.

Jsme silné, tvořivé bytosti a každou myšlenkou v naši mysli i každým vysloveným slovem určujeme svou budoucnost – Louise Hay.

Nadvláda podvědomí

Všichni máme zabudovaný ve svém podvědomí „program“ jak smýšlíme. Tento program nám vštípili naši rodiče, učitelé, společenské normy, naše komunita.

Naše podvědomí kontroluje až 90% našich činů. Jen 10% jednáme vědomě.

Bohužel tyto programy nám ne vždy pomáhají a způsobují nám tolik zmiňovaný stres. My si jednoduše nevědomě ubližujeme.

Přeprogramování našich vzorců

Účinný způsob jak změnit staré návyky je jednoduše přeprogramovat jich novými. Opakujte je aspoň 21 dnů a stane to vaším novým návykem= programem.

Dobrým nástrojem k tomu jsou krátké a pozitivní tvrzení neboli afirmace. Opakujte je mnohokrát za den. Afirmace je prospěšná natolik, nakolik z ní máte dobrý pocit.

Další velkou pomůckou pro  naši pohodu je pěstovat vděčnost za vše co máme.

Když máme dobré myšlenky, cítíme se dobře a děláme dobé rozhodnutí, přitahujeme do našich životů víc dobrých zážitků. Naladili jsme se na dobrou „frekvenci“.

Jde o to dostat se na frekvenci toho, co chcete. Až budete na této frekvenci, pak se to, po čem toužíte, objeví – Albert Einstein

Naučme se uklidnit – meditace

Meditace je starodávná technika k obnovení sil, nalezení vnitřního klidu a ochraně proti stresu. Meditace se neučí, stejně jako se neučíme spánku. Jedná se o přirozený stav vědomí.

Vyžaduje určitou disciplínu, ale přináší poznání sebe sama, neboť v našem nitru leží klid.