Zamýšlite koupit vitamíny jako vánoční dárek?

1.12. 2019213x

Doplňky stravy jsou na vzestupu. Ve vyspělých zemích je užívá pravidelně až 1/3 obyvatel. Pojďme si vysvětlit základy, které vám pomohou lépe se zorientovat v této oblasti zdravé výživy.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI SUPLEMENTEM A LÉKEM?

Doplňky stravy jsou zvláštní kategorií  potravin. Obsahují účinné složky jako vitamíny, minerály a další látky v koncentrovaném množství na rozdíl od potravin. Mají za úkol dodat organismu potřebné živiny, které nezískáváme v dostatečné míře z běné stravy. Doplňky stravy neléčí.

Doplňky stravy v ČR posuzuje a schvaluje Ministerstvo zdravotnictví ČR, není nutné splňovat žádná přísná kritéria.

Naproti tomu léčivé přípravky (léčiva) procházejí před svým uvedením na trh registračním řízením. Jejich schvalování je v kompetenci Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL).

JÁ JÍM ZDRAVĚ, POTŘEBUJI TO TAKY?

Potřeba příjmu biologicky aktivních látek se u každého člověka liší. Obecně platí, že převážná část obyvatel bohužel nemá dostatek nutričně významných látek.

Co je příčinou?

  • nevhodné stravovací návyky
  • sedavý způsob života
  • nekvalitní zdroj potravin
  • časté redukční diety
  • stres
  • kouření, konzumace alkoholu
  • znečištěné životní prostředí, elektrosmog
  • pravidelné užívání léků apod.

Proto si dovolím tvrdit, že je prakticky utopií věřit, že za těchto podmínek nám rozmanitá strava zajistí dostatek vitamínů a minerálů.

TROCHU TERMINOLOGIE

Co je DDD?

Doporučená Denní Dávka. Hodnoty jsou odvozené z vědeckých studií o fyziologických potřebách aktivních látek u zdravých osob. Jsou silně zprůměrované.

Co s tím? Nechte si poradit konkrétní dávkování od lékaře, případně zkušeného poradce v oblasti suplementace.

Co najdeme v doplňku stravy?

Vitamíny a minerály není potřeba představovat.

Další zajímavou skupinou jsou fytochemikálie. Patří sem obrovské množství látek označovaných náročně zapamatovatelnými pojmy jako flavonoidy, terpeny, fenoly, fytosteroly, fytoestrogeny, ligniny, glukosinoláty, izotiokyanáty atd.

Většina z těchto látek má významné antioxidační, antibakteriální a antivirové účinky. Dále snižují rizika aterosklerotických onemocnění srdce, omezují zánětlivé procesy v tkáních.

BIOLOGICKÁ VYUŽITELNOST

Tento pojem nám ukazuje, jak velké množství z přijatých aktivních látek se dostane do krevního oběhu a kolik se vyloučí z těla vylučovacím systémem.

Existují na trhu výrobci doplňků, kteří vyrábí produkty s maximální možnou využitelností. Tyto výrobky nepatří mezi nejlevnější. Na druhé straně nabídky se nachází výrobci, kteří „hřeší“ na cenu výrobků a snaží se vyrábět co nejlevnější produkty. Pro některé spotřebitele velmi atraktivní – pochopitelně s nízkou využitelností (vyrobit levný a současně vysoce využitelný doplněk je nemožné!).

JAK POZNÁM KVALITNÍ DOPLNĚK STRAVY?

Rozlišujte výrobce na základě jeho příběhu, referencí, certifikací a ohlasů. Samotný obal a cena nezaručí, že nešlápnete vedle.

Rada: vyplácí se při nákupu zkontrolovat množství účinných látek, srovnat je s množstvím obsažených v jiných výrobcích a orientačně přepočítat na cenu. V mnoha případech zjistíme, že mezi produkty různých výrobců při stejném množství obsažených látek existuje velký cenový rozdíl. A co se při prvním pohledu zdá levné, je vlastně drahé.

CO PŘI SPORTU?

Využívejte doplňků stravy s rozvahou.

Uváděná doporučení na etiketách suplementů určených pro sportovní výživu nejsou zatím tak přísně omezována jako u multivitaminů nebo bylinných extraktů. Poměrně často dochází k naprosto zbytečnému předávkování.

Pokud nepatříme mezi nadšence, kteří tráví na sportovištích 2 hodiny a víc denně, není nutná žádná zvláštní suplementace.

Pravidelně si navyšujte svoji antioxidační kapacitu pomocí zeleniny, ovoce a multivitamínů. Nezapomínejte na dodržování pravidelného pitného režimu. Užívaní izolovaných aminokyselin (z bílkovin) je velmi diskutabilní. Vyhýbejte se většině stimulačních látek v čele s kofeinem (výjimku tvoří např. guarana).

NA ZÁVEŘ

Kvalitní doplňky stravy dokážou podpořit vaši vitalitu. Pokud nepřidáte pravidelný pohyb, vhodnou stravu a práci s Vaším myšlením, nečekejte komplexní řešeni Vaší situace. Přeji dny plné sluníčka v duši.