Pomazánky plné živin

9.6. 2020218x

Tento blog pôjde rovno k veci. 🙂 Nájdete v ňom niekoľko receptov na zdravé nátierky. A s trochou vlastnej fantázie i nespočet kombinácií.

Tak poďme na to:

1. Krémové z tofu

– můžete použít tofu natural, uzené nebo marinované ochucené
– vždy rozmixujte tofu s troškou rostlinné smetany, pak můžete dle chuti přidat česnek, křen, osmaženou nebo syrovou cibuli, pečenou zeleninu, nastrouhaný celer nebo mrkev
– a navíc: tyhle pomazánky jsou skvělé jako dipy k pečeným bramborům – brambory nakrájejte na měsíčky, promíchejte s olivovým olejem, osolte, upečte v troubě a nakonec servírujte s pomazánkou z tofu

Veganská budapešť

200 g bílého tofu • 1 cibule (cca 60 g) • 3 stroužky česneku • 3 lžíce olivového oleje • 1 lžíce sladké papriky • 30 ml sójové smetany • 1 lžíce lahůdkového droždí • 1 lžička himálajské nebo mořské soli

1. Nakrájenou cibuli a česnek osmahněte na oleji dozlatova. Přidejte lžíci papriky, rozmíchejte a vypněte plotýnku.
2. Rozmixujte tofu se sójovou smetanou, přidejte osmahnutou cibuli s česnekem a paprikou.
3. Osolte, ochuťte lahůdkovým droždím, rozmixujte do hladkého krému.

2. Vydatné s luštěninou

– na luštěninové pomazánky se hodí všechny luštěniny – červená čočka, různé druhy fazolí, cizrna, mungo
– luštěniny kombinujte s dušenou nebo pečenou zeleninou, s vločkami, s houbami, s ořechovými nebo semínkovými másly, s trochou kvalitního panenského oleje

Mrkvová pomazánka s červenou čočkou 

1 menší cibule • 2 stroužky česneku • 1 mrkev (100 g) • 5 lžic olivového oleje • 100 g červené čočky • 2 lžičky lahůdkového droždí • 2 lžíce umeocta • 1 lžíce ovesných vloček • 50 g slunečnicových semínek na ozdobu, 1 lžička kurkumy

1. Nakrájenou cibuli a česnek osmahněte na oleji. Přidejte nastrouhanou mrkev a chvilku restujte. 
2. Čočku propláchněte, přidejte k zelenině a opět krátce osmahněte. Zalijte vodou, aby byla čočka ponořená, a duste 15 minut do rozvaření čočky. Ke konci varu přidejte ovesné vločky, vstřebají přebytečnou tekutinu. 
3. Pomazánku rozmixujte na hladký krém. Ochuťte lahůdkovým droždím, umeoctem a kurkumou.
4. Slunečnicová semínka krátce opražte, vmíchejte je do pomazánky nebo použijte jako ozdobu.

3. Aromatické s pečenou zeleninou

– tip: pečená zelenina je mnohem chutnější a aromatičtější, než vařená či dušená
– k pečení se hodí se spousta druhů – česnek, paprika, mrkev, celer, petržel, řepa, všechny druhy dýní 
– výborná je i pomazánka z pečeného lilku (tradiční baba ghanoush) – lilek vcelku upečte v troubě, dokud slupka nezčerná, vydlabejte dužinu, tu rozmixujte s kešu předem namočenými, citronovou šťávou, olivovým olejem a sezamovou pastou tahini, podle chuti dosolte

Dýňová pomazánka s vlašskými ořechy 

250 g dýně hokaido • 50 g vlašských ořechů • 1 lžička soli • ½ lžičky bílého pepře • 3 lžíce olivového oleje 

1. Očištěnou dýni zbavenou semínek nakrájejte na větší kusy, osolte, přidejte olej, pečte cca 40 minut při 180 °C.
2. Vlašské ořechy krátce opražte nasucho na pánvi.  
3. Vše rozmixujte dojemna. 

Tip: místo ořechů můžete použít ořechové máslo. 

4. Nadýchaný hummus

– jde sice také o luštěninovou pomazánku, ale  zaslouží si speciální kategorii
– v tradiční verzi jsou hlavními surovinami uvařená cizrna, sezamová pasta tahini, citronová šťáva, olivový olej, česnek a sůl 
– přidané konopné semínko přidá zajímavou chuť a navíc je bohaté na omega 3
– tip: nezapomeňte při mixování použít i trochu nálevu z cizrny (kterému se říká aquafaba), díky němu bude hummus krásně nadýchaný; aquafaba po ušlehání získá stejnou konzistenci jako sníh z bílků a dá se používat i do různých krémů, do těst nebo třeba do majonézy
– hummus můžete dál různě ochucovat – mletou sušenou paprikou, římským kmínem, olivami, sušenými rajčaty…
– a navíc: hummus je skvělý i jako dip k zeleninovým špalíčkům nebo pečené zelenině, také se používá do plněných tortil

Konopný hummus 

200 g sterilované cizrny + 6 lžic nálevu • 50 g konopného semínka • 2 lžíce tahini • 50 ml olivového oleje • 3 lžíce citronové šťávy • 1 stroužek česneku • 1 lžička římského kmínu • mořská sůl

1. Všechny suroviny rozmixujte do hladkého krému.
2. Nakonec pokapejte trochou olivového oleje.

5. Superpomazánky

– kombinujte suroviny, které jsou obzvlášť nabité prospěšnými látkami (ale nezapomeňte, že neexistuje žádná nejzdravější potravina a tajemství dobrého jídelníčku spočívá v rozmanitosti)
– zelenina – červená řepa, brokolice, kapusta, mrkev…
– ořechy a semínka – konopné a dýňové semínko, vlašské ořechy, sezam…
– ochucení a koření – kurkuma, sójové omáčky shoyu nebo tamari, miso pasty, umeocet
– nezapomeňte na kvalitní bílkoviny – rychle hotové luštěniny (červená čočka, cizrna z plechovky), tofu, tvaroh a tvarohové sýry

Pomazánka z červené řepy 

150 g červené řepy • 50 g konopného semínka • 50 g cizrny z plechovky • 1 lžíce  medu • 1 lžíce citronové šťávy  • 1 lžička soli 

1. Řepu zabalenou v alobalu pečte doměkka cca 1 hodinu. 
2. Všechny suroviny rozmixujte do hladkého krému. 

6. Svěží jaro-letní

– jako základ poslouží tvaroh nebo čerstvý sýr – v biokvalitě je dostupný např. čerstvý sýr Matylda, měkký tvaroh, množství kozích a mléčných sýrů 
– doplnit můžete trochou jogurtu nebo smetany pro správnou konzistenci
– přidejte čerstvé byliny (i ty divoké), nastrouhané ředkvičky, kedlubny
– vmíchejte trochu lahůdkového droždí nebo drcených ořechů či semínek
– můžete dochucovat citronovou šťávou, umeoctem, solí, olivovým olejem
– zdobte čerstvými nebo sušenými květy (např. od Sonnentoru) 

Tvarohová pomazánka s ředkvičkami a sušenými květy 

200 g kozího tvarohového sýra • trocha rostlinné smetany •  10 nastrouhaných ředkviček • 1 lžíce lahůdkového droždí 

1. Sýr rozmixujte se smetanou do hladkého krému. 
2. Omyté ředkvičky nastrouhejte na hrubém struhadle, vmíchejte spolu s lahůdkovým droždím do pomazánky. Ochuťte, případně dosolte. 

Čím pomazánky dochucovat

  • koření a bylinky sušené i čerstvé
  • lahůdkové droždí (zvýrazní chuť a chutná tak trochu jako parmezán)
  • sójové omáčky shoyu a tamari
  • slano-kyselý umeocet (pak opatrně se solí)
  • hořčice

Čím pomazánky vylepšit a ozdobit

  • lehce opražená semínka nebo oříšky – pražte na troše oleje nebo na suché pánvi pozvolna pár minut, až se semínka rozvoní
  • vmíchejte trochu ořechového nebo semínkového másla – nejvýraznější je sezamové (tahini) nebo dýňové, velmi jemné je naopak kešu nebo mandlové

zdroj: countrylife.